Monday, June 8, 2009

Jawapan kepada salah sorang customer crocs

"i mmg berminat nk order kasut crocs ni ...tapi curiosity skit kenapa harga dia beza dgn kat outlet??? and kalau nk self pick kat mana ekkkk"

Byk sgt soalan yg aku dapat bunyik2 macam tu gak tapi byk yg aku layan biasa2 jek
tapi sbb semlm mood aku tk berapa nk baik...hangin coz dah 20++ soalan yg sama...tk pasal2 customer yg sowang ni kena terima jawapan yg agak... "kasar" skit dari aku
sbbnya....aku pun manusia gak...kalau dah hari2 jumpa customer tanya soalan camtu
sedangkan dlm blog aku sebelum2 ni aku dah explain.... agak hanginnnn gak nk jawab

so at last dia marah aku bali coz dia kata aku mcm marah bila dia tanya camtu....
so utk tidak menghampakan customer2 lain yg nk tanya soalan yg sama....

biar aku tolong jawab kat semua customer yg lain


"sowila kalau soalan awak saya balas macam tu
sbbnya saya dah tulis kenapa harga saya tk sama mcm kat outlet n dah bagi tau kenapa saya jual online...saya bukan marah cuma kadang2 utk jawab soalan2 yg sama pada semua customer agak susah...
(letakkan diri anda di tempat saya...sehari saya terpaksa jawab lebih dr 20++ soalan yg sama padahal maklumat itu ada dlm blog saya....agak2 apa yg anda rasa???)

bukan soal susah sgt nk jawab ...cuma soalan yg di ajukan tu...agak2 la bila bertanya.... sbbnya saya pun manusia gak..ada perasaan.....

saya berniaga bukan tujuan utama utk keuntungan semata2...niat saya just nk kongsi brg yg mampu milik pada semua org...kadang2 ada manusia yg teringin beli brg2 yg berjenama tapi tak berapa mampu nk beli kat butik sendiri.... sbbnya???tepuk dada tanya selera.... sepsg RM200++ ...RM100++ kalau anak ada 4-5 org..berapa yg anda perlu spend??? kalau mampu..sudah tentu dia akan pergi ke butik...tapi...kalau tak mampu tapi ada keinginan merasa.... dari situ timbulnya idea saya utk memenuhi keperluan golongan yg sederhana... saya tk jual kasut crocs tapi lambang gajah...or kuda... jenama yg tertera mmg gambar buaya hehehe...ejaan pun bukan "koroks" or "crrooccss"..tetap "crocs"

so... kenapa cik XXXX tanya saya soalan mcm tu???

curiosity anda terjawab atau belum???? its up to u to decide coz for me... the way you ask absolutely shows the doubt which i think..... really make me ... "grrrrrrrrr"... sama2 kita pikir....

lagi satu...agak2 cik xxxxxx... harga RM38 dgn RM109 or RM119 berbeza tak???? sbbnya saya jual pada sub supplier jugak...kalau saya jual mahal2 camne la sub supplier saya nk berniaga.....

moga2 jawapan saya ni tk menyinggung perasaan cik xxxx... sekadar luahan hati saya yg agak terhina bila baca .....

"saya nak tau je
kalau susah sgt nak bgtau takpe"

11 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Hehehehe Ayien. Biasalah tuh kalau meniaga , macam2 kerenahnya. Akak ngah tunggu kasut sampai nih, tak sabau nak serbu umah sambil jenguk kecik montel tuh.

    ReplyDelete
  3. sabar2 la ayien ye..saya dah dapat yg 1st batch aritu..now waiting 2nd batch from u..harap2 dapat la utk my eldest sbb dia dah merajuk :(
    I dah check dekat butik crocs..mmg xde beza dgn yg i beli dari u even staf dia pun dpt bezakan...:))

    ReplyDelete
  4. CORRECTION :0

    I dah check dekat butik crocs..mmg xde beza dgn yg i beli dari u even staf dia pun x dpt bezakan..:))

    huhu..rugi sapa x beli..betul tak ayien?

    ReplyDelete
  5. Elly said

    For me ini semua citarasa masing2. Kalau kita mampu beli harga mahal beli jer lah kat kedai...kalau rasa kurang mampu sentiasa boleh cari alternative lagi.

    ReplyDelete
  6. kesian ayien,anyway i dh pegi tgk kasut yg ain jual,mmg ori ,excatly same as butik jual..murah pun susah,mahal pun susah..apa daaaaa

    ReplyDelete
  7. salam tuan rumah..
    bwk besabar yek..i rase mksud org yg tnye cmtu tu adelh sbb nk tau nape yg ni murah dr kedai..sbb trus dr kilang ke??yg reject ke? factory overrun ke??things like tht..bknnye nk kate u tipu jual ciplak ke ape..biase la mmg org akn rase pelik nape beli online ni lg murah..sedangkan original..biasela customer msti nk tau psl brg yg dibeli kan...so klu u jwb mrh2 mcm tu xmanis la..ur customer pon ade hak nk menanye kann..so bwk besbr ye...biasela adat niaga...kene lyn kerenah customer..

    ReplyDelete
  8. Amanda dearie... i paham maksud u...cuma yg i ngamuk tu sbb masa tu mmg not at a rite time... i know ...customer has their right to ask ... but still ... put yourself into my shoes... nway, takpe...for me benda tu dah lepas.. i tau tk manis marah customer camtu... cuma mungkin soalan yg di tanya tu wrong timing ... i dah explain balik dgn customer tu n hopefully both side tk simpan lama2... forgive n forget!!!

    Thanks to all your support!!!! to my repeat order customer... love u all so much!!!!

    ReplyDelete
  9. whoa..boleh ek marah customer mcm tu?
    nwei..i like the bag..comey jer..boleh tahu brapa harga? ke dah ada tulis?

    ReplyDelete
  10. cik ayien,mane bole mara2 cam2..awk 2 meniaga,pelanggan bg rezki kt awk..kalo x thn kne tnya soklan same,jgn meniaga...okay?peace~~ =)

    ReplyDelete
  11. customer always right..anda sebagai penjual tidak seharusnya menjawab begitu apabila customer tanye walaupun anda terpaksa menjawab beribu2 soalan yg sama..pernah kah anda pergi ke pasar2?atau pasar malam?begitu kan keadaannye..customer sentiasa bertanye harga pada barang yg same..sekirenye anda sebagai customer adakah anda akan merasa berang sekirenye si penjual menjawab soalan anda dengan marah atau tidak melayan anda dengan baik..sememangnya berniaga itu adalah sebaik2 pekerjaan di dalam Islam,tetapi sy rase tidak sebarang pengisian yg anda akan dapat sekiranye melayan customer seperti..secara jujurnye sy sgt respect dengan org yg berniaga secara online seperti anda dan berminat dengan crocs ini tetapi setelah sy membace entry anda terhadap soalan customer itu sy telah tawar hati..sy tidak suke deal dgn peniaga yg tidak melayan customer dg baik!

    ReplyDelete